Zmiana łożyskowania kół – z wianków na łożyska Romet Komar MR 232

Zmiana łożyskowania kół – z wianków na łożyska Romet Komar MR 232.

Kluczowe informacje

Posty z FB:

Komar Service. Przeróbka wianków na łożyska pomimo wielu trudności została pomyślnie zakończona. Jestem bardzo mile zaskoczony. Niestety taka przeróbka to nie jest “plug and play”, tylko jak wcześniej wspominałem trzeba kombinować, zwłaszcza jak koła są zaplatane. Przednie łożysko – rolka toczna jest aż nadto na potrzeby Komarów, ale nie było innego wyjścia – problem stanowi napęd licznika.
Bolek zrobił z max 150 km, a Lolita max 50 km, a stan wianków jest makabryczny. Dokręcanie wianków jest uciążliwe. Mówiłem, że coś jest nie tak z tymi kołami.Mój dziadek, Senior Stanisław i Junior mówili — “przerabiaj na łożyska”…. a człowiek chciał jak oryginał. Zabawy “po” niestety są kosztowne, o zdrowiu to nawet nie mówię ile na to poszło. Kupienie nowych osiek na oryginał, nakrętek i podkładek… etc. też nie było tanie… Ale z różnych powodów “wianki” to relikt, o którym należy zapomnieć. Chyba, że Komar ma być na wystawie.
Kupcza ośka na przód jest za krótka na oryginalne dłuższe nakrętki. Tylna ośka może być. Kupcze ośki musiałby być przerabiane: dłuższe gwinty 10×1 i 12×1. Kupcze ośki zostały z dupy obrobione czasami jest mocno na +, a obok na -.
Tylna ośka dodatkowo musiała być lekko stoczona na łożysko.O podkładkach i kombinowaniu to szkoda mówi – też ciężki temat.

Komar Service. Problem rozwiązany. Trochę zdrowia mnie to kosztowało. Zastosowałem łożysko rolka toczna 10x32x9, niestety kosztowne – zapłaciłem za 2, 36 pln, a dokupiłem jeszcze 2 przez internet – już z wysyłką 60 pln. Łożysko jest aż nadto na potrzeby w Komarkach, ale nie było wyjścia. Problem jest ze stroną napędu licznika. Łożysko musi wejść głębiej, tak jak wianek, aby wypustki od napędu licznika miały miejsce na osadzenie. Można oczywiście ingerować w piaście – szlifowanie. Gdyby nie ten napęd to najtaniej jest zrobić ośkę ze środkiem na łożysko 12x32x10, a na końcach 10 mm na wahaczyki. Kosz takiego łożyska to 1 pln, a nie 25 pln za tą rolkę…
Plus z zastosowania rolki tocznej jest jej wytrzymałość oraz większa możliwość fazowania, nawet w warunkach domowych.
Są inne możliwości, ale są to ingerencje w piastę i napęd licznika.

Komar Service. Chciałeś człowieku koła na wiankach – jak oryginał… to teraz kombinuj jak przerobić na łożyska – teraz jest utrudniony temat, ze względu na zaplatane koło.
Na wiankach nie da się jeździć. Płacz i kombinuj jak zrobić, aby to było funkcjonalne.
Zaraz idę szukać nowe łożysko nr. 3 – co najmniej 2 rozmiary ze względu na szerokość – problem z osadzeniem napędu licznika. Jest kilka opcji, które trzeba przebadać.
Czekam na opinie Seniora Stanisława. Tak czy siak będzie wizyta u tokarza z przednim kołem.
W starych Simsonach są łożyska, a w Rometach przez ponad 30 lat klepali koła na wiankach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *